Tytuł najlepszego barmana globu dla Kanadyjki

Dobiegł końca finał World Class 2017 w Meksyku

Ponad 2 miliony widzów na świecie obserwowało transmisję na żywo z finału największego konkursu barmańskiego globu – World Class Competition 2017 w Meksyku. Polskę reprezentował Janusz Lemiesz z Warszawy. Po raz drugi w 9-letniej historii konkursu trofeum trafiło w kobiece ręce: Kanadyjki, Kaitlyn Stewart. Nabór do kolejnej edycji ruszy jesienią tego roku.


Do tegorocznej edycji World Class zgłosiło się ponad 10 000 kandydatów z całego świata. Po sukcesie w krajowych etapach, najlepsi barmani z 55 krajów spotkali się pod koniec sierpnia w Meksyku. W tym gronie znalazło się 17 Europejczyków, a wśród nich Janusz Lemiesz z warszawskiego Baru Koszyki.

 

Nie bez powodu World Class uchodzi za najtrudniejszy wśród konkursów barmańskich. Wymaga perfekcyjnego przygotowania, świetnego rzemiosła i instynktu, bo szczegóły wybranych zadań poznaliśmy bezpośrednio przed ich rozpoczęciem. Zaskoczyła mnie skala przedsięwzięcia, a także inspirująca i rodzinna atmosfera, która na pewno zaowocuje przyjaźniami na lata. Poziom był hiperwysoki, dlatego do kraju wracam z paletą nowych smaków, pomysłów i motywacją. Widoczny w konkursie trend kulinarny w Polsce jest już całkiem silny, za to potencjał tkwi w proekologicznym podejściu do pracy i samych koktajli oraz autorskich serve, stanowiących specjalność lokalu – mówi Janusz Lemiesz, finalista World Class Competition w Meksyku.

 

Polak zaprezentował świetną formę w czterech ćwierćfinałowych wyzwaniach. W konkurencji „Cocktails at Home” przedstawił własną wersję Krwawej Mary i koktajl na bazie technik kulinarnych i produktów z domowej spiżarni. Z przysłowiowej domówki trafił do meksykańskiej kuchni „Heat of the Moment”, by zmierzyć się z lokalnymi składnikami. Z myślą o wyzwaniach środowiskowych, w konkurencji „Mex-Eco” zaprezentował swoją wizję eko-koktajlu. Na koniec dał popis własnego „Signature Serve”.

 

Jak poinformował koordynator World Class Poland, Łukasz Piwowarczyk, który na miejscu obserwował zmagania – W krajowych eliminacjach Janusz pokazał nam, że potrafi zaskakiwać i zaimponował również w globalnym finale. Genialnie poradził sobie z tajemniczymi, meksykańskimi składnikami, technikami kulinarnymi, a przede wszystkim ujął sposobem podejmowania gości i homemade’ami, z których słynie. Teraz przed nim wspaniały rok w roli najlepszego polskiego barmana, światowego finalisty oraz nauczyciela dla kolejnych miksologicznych talentów.

 

Do półfinału zakwalifikowało się 10 barmanów z Austrii, Australii, Danii, Japonii, Kanady, Meksyku, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Turcji i Wielkiej Brytanii. Zmierzyli w klasycznej konkurencji na czas, zorganizowanej w szczególnej oprawie ukochanej przez Meksykan dyscypliny wrestlingu – ringu „Lucha Libre”, z udziałem lokalnych bohaterów. Po finałowej konkurencji „Top 4” z rąk barmanki roku 2016, francuzki Jennifer Le Nechet, globalne trofeum World Class 2017 odebrała Kaitlyn Stewart z Kanady.

 

Byliśmy świadkami niesamowitej rywalizacji, pokazu zdumiewających technik, tajemniczych składników i plejady osobowości. Tegoroczny finał potwierdził koktajlową rewolucję! W ślad za trendem fine dining kultura koktajlowa wkracza do domów. Po produkty sięgać będziemy do spiżarni i na stragany ze zdrową żywnością, oszczędzając składniki w trosce o środowisko. Bary coraz mocniej zaznaczać będą swój własny styl i podejście do smaków – podsumowała Joanna Suchner z World Class Poland.

 

 

CIEKAWOSTKI:


  • W 9-letniej historii World Class Competition po globalne trofeum sięgnęli reprezentanci: Australii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Japonii, USA, Wielkiej Brytanii oraz Kanady (2017). Z wiedzy i inspiracji World Class skorzystało już ponad 300 000 barmanów na całym świecie.

  • W ramach konkursu World Class barmani pracują z luksusowym portfolio alkoholi, w tym markami uznawanymi za najlepsze w środowisku barmańskim wg Drinks International Bar Report: Tanqueray (nr 1 na liście najlepiej sprzedających się alkoholi) oraz Johnnie Walker, Ketel One, Bulleit i Don Julio (najlepsze w swoich kategoriach).

  • Koktajlowa rewolucja: od 4 lat średnioroczne tempo rozwoju rynku koktajlowego wynosi 1,5% pod względem ilości oraz 3,2% wg przychodów, dzięki ekspansji alkoholi premium (źródło: Sandler Research). W następnych 5 latach światowa konsumpcja koktajli wzrośnie o 400 mln litrów (dane: IWSR, 2016).