10 lat Winkolekcji

Winkolekcja powstała 10 lat temu, jako część grupy kapitałowej Rolmex, aby zająć się importem i dystrybucją win sprowadzonych z Izraela. Szybko okazało się, że aby skutecznie sprzedawać wina i na tym zarabiać, trzeba mieć większą, bardziej różnorodną  ofertę, pozwalającą pozyskać szersze grono odbiorców. Konieczne więc stało się powiększenie portfolio ale również zorganizowanie nowoczesnej, profesjonalnej dystrybucji w zupełnie, dla grupy Rolmex, nowym segmencie rynku. Jasne więc, że nową działalność musieli poprowadzić ludzie z doświadczeniem w branży winiarskiej i gastronomii.

 

Trzeba w tym miejscu powiedzieć parę słów o kilku osobach, które zakładały Winkolekcję, wspierały ją poczynając od jej bardzo skromnych początków i dziś mogą czuć satysfakcję widząc, że ich wizja urzeczywistniła się, a ciężka, pionierska praca nie poszła na marne. 


Założycielką Winkolekcji  jest Dorota Madejska, Prezes Zarządu Rolmex SA, z wykształcenia prawnik, doświadczony marketingowiec, co było nie bez znaczenia, zwłaszcza w początkach funkcjonowania „winnego biznesu”. Pani Prezes, do dziś traktuje Winkolekcję jak własne dziecko, któremu, choć samodzielne, czasami    przydaje się pomoc.

 

W rozwoju winiarskiego biznesu Dorotę Madejską od początku wspierał Paweł Karolak, twórca i przez lata właściciel periodyku Magazyn Wino, który postanowił zamienić wygodny fotel wydawcy na niepewne i chybotliwe siodełko w raczkującej firmie. Niespokojny duch i wizjoner wykorzystał swoją znajomość branży i związanych z nią ludzi aby stworzyć zespół z prawdziwego zdarzenia.

 

Pierwszą osobą, która dała skusić i dołączyła do Winkolekcji był Maciej Roguski, pełniący obecnie funkcję dyrektora Winkolekcji, który zarządzając, coraz bardziej skomplikowaną działalnością operacyjną, swoim praktycznym podejściem próbuje równoważyć, szalone niekiedy, pomysły Pawła. Wkrótce po Maćku w Winkolekcji pojawił się Sławek Chrzczonowicz, krytyk winiarski, dziennikarz, tłumacz i autor przewodników, dziś skarbnica wiedzy, szkoleniowiec, odpowiedzialny również za wyszukiwanie kolejnych interesujących dostawców. No i wreszcie, last but not least, Piotr Kamecki, Prezydent Stowarzyszenia Somelierów Polskich z wielkim doświadczeniem zarówno w gastronomii jak i w imporcie win. Dzięki swej wiedzy i znajomości branży jest wielkim wzmocnieniem potencjału Winkolekcji.

 

Wielkim atutem Winkolekcji jest przynależność do dużej grupy kapitałowej Rolmex. Tym bardziej, że weszliśmy do Rolmexu jako grupa ludzi z zewnątrz, z odmiennymi doświadczeniami i kompetencjami i odbyło się to bezkolizyjnie. Zostaliśmy zaakceptowani i na co dzień czujemy wsparcie, które bardzo sobie cenimy.  Świadomość bycia częścią dużej, firmy o utrwalonej reputacji, daje komfort pracy, poczucie pewności i co bardzo ważne, mocną pozycję w negocjacjach z dostawcami. Z jednej strony gwarantujemy im bowiem stabilność, z drugiej możemy też egzekwować lepsze warunki współpracy, gdyż jesteśmy pożądanym i cenionym partnerem.

 

Od początku tworzenia oferty, zespół Winkolekcji konsekwentnie stawia na jakość win i renomę producentów. To w dzisiejszej, konkurencyjnej rzeczywistości nie jest wyróżnik, to po prostu warunek niezbędny po to by zaistnieć na rynku, po to by potencjalni partnerzy, zarówno dostawcy, jak i odbiorcy chcieli w ogóle z nami rozmawiać. Jednak aby rozwijać się na rynku trzeba również oferować wysoką jakość w zakresie usługi, szybkości i niezawodności dostawy, jakości pracy zespołu handlowego, oferowanych szkoleń i kompleksowości oferowanych rozwiązań. Staramy się to robić jak najlepiej, choć z pewnością wiele jeszcze można poprawić. Jeśli jednak miarą sukcesu jest pozycja na rynku, renoma i oczywiście liczby – takie jak dynamika wzrostu, to tak, chyba można powiedzieć, że jesteśmy na dobrej drodze.

 

Przez dziesięć lat Winkolekcja z małej firmy dystrybucyjnej, sprzedającej wina głównie klientom indywidualnym, przeistoczyła się w dużego importera działającego głównie w sektorze HORECA. Drogę jaką przebyliśmy najlepiej obrazują wydawane, mniej więcej co dwa lata katalogi oferowanych przez nas win. Z rozrzewnieniem patrzymy na nasz pierwszy katalog z roku 2008 – zawierał 47 win od 9 producentów. Kolejne pokazywały 150 i 300 win, zaś ostatni, sprzed trzech lat prezentował ponad 400 różnych win od 65 dostawców. Dziś, w swoje dziesięciolecie Winkolekcja może zaoferować ponad 700 różnych etykiet od 90 producentów ze wszystkich kontynentów. Ponadto sprzedajemy również alkohole mocne takie jak koniaki, armaniaki, grappy czy calvados. Docieramy do ponad 600 restauracji i dużej grupy klientów indywidualnych. Ekipa handlowa liczy 11 osób pracujących w całej Polsce, zaś cały zespół Winkolekcji to ponad 20 osób. I jeszcze dwie ciekawe liczby. W roku 2009 sprzedaliśmy prawie 17 tysięcy butelek wina. Gdyby ustawić je w szeregu jedna obok drugiej to zajęłyby około 1,5 km. Aby je wszystkie zobaczyć, wystarczyłby kilkunastominutowy spacer. W roku 2016 sprzedaliśmy ponad 573 tysiące butelek. Tym razem aby je obejrzeć musielibyśmy iść około dwóch dni, gdyż ustawione obok siebie zajęłyby prawie 46 kilometrów.

 

Wśród 90 dostawców, z którymi systematycznie współpracujemy są najbardziej renomowani producenci wina, niektórzy cieszący się kultowym wręcz statusem.  Angelo Gaja, Pingus, Vega Sicilia, Bollinger, Viña Tondonia, Klein Constantia czy Château Musar – to prawdziwe ikony winiarskiego świata. Nie ustępują im Christian Moreau, Mas Daumas Gassac, Ridge, Fattoria Felsina czy Markus Molitor. Równie wysoko cenimy sobie współpracę z winiarzami nie tak może znanymi ale również utalentowanymi, bezkompromisowo uczciwymi, produkującymi wspaniałe wina jak zaprzyjaźnieni z nami Guy Wach, Gaston Bergasse czy wreszcie Guerrieri-Rizzardi. Trudno tu wszystkich wymienić, ale wszyscy zasługują na nasze uznanie, gdyż dzięki ich pracy i ich winom jesteśmy w stanie zaspokoić najbardziej nawet wygórowane oczekiwania klientów. Nawet najprostsze i najtańsze wina naszych dostawców są porządne, uczciwe i warte swojej ceny. To dużo.

 

Potwierdzeniem klasy naszych dostawców, no i oczywiście naszych wysiłków jest szereg nagród, które nasze  wina i bezpośrednio Winkolekcja otrzymała w ciągu swego dziesięciolecia. Ograniczając się tylko do najważniejszych nagród wymienię Złote Medale Grand Prix Magazynu Wino dla: Chablis Grand Cru Les Clos Christiana Moreau, Quinta do Passadouro z Portugalii, Vall Llach z Prioratu i może najważniejsza z nich nagroda czyli tytuł Importera Roku otrzymana w roku 2012. W tym samym roku Sławek Chrzczonowicz zdobył Grand Prix jako Promotor Kultury Wina w Polsce. Srebrnych i brązowych medali też uzbierało się całkiem sporo. W sumie zajmują dużą szafę w naszym biurze.

 

Winkolekcja dostarcza wina odbiorcom z szeroko rozumianej gastronomii (hotele, restauracje, kluby), sprzedaje również wino klientom indywidualnym. Ale mówienie tylko o sprzedaży win byłoby uproszczeniem. Winkolekcja stara się być dla gastronomii partnerem w całym procesie obsługi klienta. Dla naszych odbiorców, poza winem, dostarczamy także kieliszki – reprezentujemy w Polsce najlepszego na świecie producenta kieliszków do wina, czyli firmę Riedel, prowadzimy wszechstronne szkolenia personelu, organizujemy prestiżowe wydarzenia jak degustacje z udziałem najlepszych producentów. Chcemy być postrzegani jako najlepszy możliwy partner dla restauracji z ambicjami. Chcemy by Winolekcja stała się symbolem wina.